vrijdag 13 maart 2009

Het lijkt wel of ik het alleen maar over ontberingen kan hebben, meer dat is niet zo, Fietsen is en blijft een aangenaam tijdverdrijf, en echte ontberingen daar zijn wij niet de juiste persoon naar om die op te zoeken. Zo heb ik wel eens een verslag gelezen van een groep fietsers die de zijde route gefietst hebben. De route vanuit de zesde eeuw om de zijden stoffen vanuit China naar Europa te brengen. Deze loopt van Peking naar Warschau.

Het belangrijkste deel van de route was niet eens verhard. De route gaat door de Toendra’s, door de permafrost in de ondergrond natte gebieden En over afzien gesproken, er werd voor dat gebied met klem gewaarschuwd om na het invallen van de schemering in de tent in een blikje te plassen. Degene die toch buiten de grote (of de kleine) Piet uithingen konden zich verheugen op een over enthousiaste belangstelling van de regionale muggenpopulatie.

Het aantal bulten was, laat ik het maar zo zeggen afhankelijk van de lengte van de landingsbaan. Het werd als ik de slachtoffers mocht geloven grondig aangepakt en er was zelden een stukje overgeslagen. Het gevoel dat deze aanval veroorzaakte had als ik de getroffenen mag geloven weinig te maken met de natuurlijk bepaalde voorjaarskriebels.

In onze contreien hebben we daar geen last van. Voor wat betreft insecten is verreweg het belangrijkste advies:”Mond dicht”. Het meest hinderlijk is het wanneer je in een rap tempo fietsen, mond geopend je precies in de aanvliegroute van zo’n dikke groene vlieg bevind. Als je het beest ziet is het al te laat om je mond dicht te doen. De vlieg is via de ruimste kant binnen gekomen en wil er via de andere kant weer uit. Hij vliegt in een keer door je keel in waardoor je van nature gaat slikken.

Je gaat hoesten en kokhalzen tegelijk, dat laatste wordt nog versterkt als je nagaat denken waar de vlieg het laatst ingezeten heeft. Als alles zeer doet van de lange halen van het hoesten en je denkt dat je hem kwijt bent lijkt het of er achter in je keel wat vleugeltjes kriebelen en begint het weer opnieuw.

Een tweede probleem is bijen en wespen. Als een van die naar binnen vliegt geldt het dringende advies: Zo snel mogelijk naar een dokter of het ziekenhuis. Bijen en wespen achter in je keel komt maar zelden voor, neemt niet weg dat in de zomerperiode de combinatie zoetigheid voor de koolhydraten en wespen een probleem kan zijn. Lekker etend op de fiets volgens het advies van Ad Timmermans ga je er van uit dat je alleen een krentenbol in je hand hebt. Zo heb ik wel eens mee gemaakt dat er een wesp op zat die prompt in mijn lip beet toen ik een hap wilde nemen. Dit was twintig jaar geleden. De volgende dag moest ik solliciteren bij Interpolis. Of het nu beter is of toen met die dikke lip heb ik nooit van iemand gehoord.

Tot slot is het nog wel handig om als je met mooi weer en zeker tegen de avond langs het water fietst om een (zonne)bril op te zetten. Ook dit heeft met beestjes te maken en zo’n bril zorgt er voor dat je niet de hele avond de soortenrijkdom uit de plaatselijke omgeving uit je ogen zit te lepelen.

Nou dat viel toch wel mee qua ontberingen. De start is wat heftig maar ja dat zijn de ontberingen van een ander. De Nederlandse ontberingen vallen wel mee. Ik hoop dat het bij iedereen lukt met trainen en verheug me op een rondje met zijn allen.

Ad

1 opmerking:

  1. Is collumnist niks voor jou?
    Je hebt zeker talent!!!
    José

    BeantwoordenVerwijderen