vrijdag 6 maart 2009

Terug van de sneeuw moet de draad weer opgepakt worden. Ik las dat mijn collega Weblogger zich een week uit de wind heeft laten zetten door zijn schoonmoeder en dat hij naar haar schouder moest grijpen om haar bij te houden. Een grapje natuurlijk want Hans fietst net als ik al geruime tijd, maar je zou het wel kunnen denken. Het fietsen in een groep heeft zo zijn eigen punten van aandacht.

De bovenstaande opmerking heeft te maken met de beste plaatsen in een groep. In de groep wordt zuinig met de krachten om gesprongen. Om de tegenwind te trotseren wordt in een waaier gereden. Een lange sliert fietsers schuin achter elkaar waarbij de voorste “de wind op kop heeft”en de rest in de luwte er achter rijdt. De windrichting is van degene op kop naar het eind van de sliert. Op het kantje rijden is degene die als laatste aan de sliert hangt en net niet schuin er achter kan komen.

Bij harde wind of bij het aanzetten van de sprint wat veel kracht kost wordt er gedraaid. Iemand rijdt vanuit de luwte naar kop, levert zijn bijdrage en laat zich terug zakken om aan het eind van de sliert of het “treintje”weer aan te sluiten. Fietsend in een groep zijn de plaatsen net achter de kopman of kopmannen de plaats voor de mindere goden, vandaar mijn plagerige grapje naar Hans. Daar kun je het meest constant rijden. Ook hoef je het minst aan gaten dicht te rijden. Bij een bocht remt iedereen en zet weer aan, deze reactietijd is in afstand voorin een meter en achter in de sliert vijf meter.

Het fietsen in een groep maakt de zaak ook wat riskanter. Je fietst met je voorwiel vaak vlak naast de achteras van je voorganger. Als je het achterwiel raakt kun je je fiets vaak niet meer houden en ga je onderuit en komen al je trouw volgende collega’s over je heen. Als je voorwiel de derailleur van je voorganger raakt, rijdt je even met een (gedeeltelijk) spaakloos wiel. Kortom zaken om voor op te passen. Een aantal zaken zie je aankomen. Iemand die om kijkt stuurt automatisch naar de kant waar hij kijkt. Ook letten mensen die eten of praten minder goed op waardoor degene daarachter attenter moeten rijden.

Dat zijn de zaken die je kunt zien, maar daarnaast zijn er een groot aantal zaken die je niet kunt zien als je in een groep rijdt. Als je midden in rijdt zie je alleen de rug van je voorganger. Daarom is het zaak dat wordt gewaarschuwd voor naderend verkeer, maar ook voor geparkeerde auto’s vluchtheuvels en dergelijke. Ook aangenaam uitzicht voor wat betreft vrouwelijk schoon of breedgeschouderde bouwvakkers waar de rest van de groep op gewezen moet worden kan via roepen kenbaar gemaakt worden. Let wel dat de manier waarop dit geroepen wordt toch een beetje wordt gekoppeld aan de groep en ook aan de naam op je shirtje.

Tot slot wil ik voor de beginners nog een gouden tip geven om in groepsverband de sprint onder de knie te krijgen. Zoek aan een lange rechte weg iemand uit die iedere zaterdag zijn auto wast. Probeer er met de groep langs te rijden als hij net de laatste zijkant met de zeem droog wrijft. Spuug met de hele groep welgemikt op de pas schoongemaakte glimmende motorkap en kijk wat er gebeurd. Mocht het sprinten niet lukken stuur ik een fruitmand.

Ad

1 opmerking:

  1. Beste Ad,
    Nou begin ik me toch ernstig zorgen te maken, WAAR MOET IK NOU FIETSEN IN DE GROEP??
    Met de eerder beschreven risico's omtrent snot en ander afval moet ik niet achteraan rijden. Vooraan ook niet want ik heb een hekel aan profiteurs in mijn slipstream,en ik voel me ook niet zo'n koploper.
    Je geeft heel veel tips en info, maar 't wordt er niet makkelijker op...
    groetjes, José

    BeantwoordenVerwijderen