vrijdag 20 februari 2009

Een groot voordeel bij ons uitstapje naar Frankrijk is dat er ook dames meegaan. Dames die mee fietsen en ook partners en vrijwilligers. De meeste uitstapjes op fietsgebied heb ik gemaakt met het vaste clubje waar ik al jaren mee fiets. Dan wordt het al gauw mannen onder elkaar en alle oerinstincten die daarmee gepaard gaan. Ik slaap dan meestal op de kamer bij Leen. Dat is praktisch, want Leen vergeet altijd handdoeken en ik neem er standaard twee extra mee. Zo vullen we elkaar niet alleen met fietsen aan. Hij heet overigens echt Leen en niet vanwege de handdoeken die hij leent. Hij is trouwens ook niet van Frisia.

Op ons kamertje gaat het allemaal redelijk geciviliseerd. Kleding na een kilometertje of honderd bij 20 ° C. plus gaat bij ons gelijk voor het douchen al in een plastic zak. In de andere kamertjes komt de zure lucht je al halverwege de gang tegemoet en als de deur open gaat kun je er tegenaan leunen. Daar komt nog bij dat beweging een positieve bijdrage levert aan de vertering. De avond ervoor bij aankomst is het meestal Chinees halen en een paar biertjes. Die zijn na het dagje fietsen verdampt en worden in het zweetkamertje gebruikt om de zure lucht te maskeren.

De positieve bijdragen in de vertering heeft zo ook zijn gevolgen voor de doorstroming. Zitten Leen en ik nog half wakker handenwrijvend voor ons vers gekookte eitje in het prachtige bungalowpark. Wordt dit mooie plaatje bruut verstoord door de eerste collega fietser met de opmerking:”Ik moet ongelofelijk schijten”. In het verleden maakte we nog wel eens de opmerking:”Waarom denk jij dat wij dat willen weten”. Tegenwoordig weten we dat daar geen grappen over gemaakt moeten worden. Tenzij het vriest gaan wij per direct buiten zitten en liefst nog een meter of tien van het huisje.

Het is zelfs zo erg geweest dat we toen we in een soort jeugdherberg sliepen, we een aantal mensen ’s ochtends in de hal naar het toilet hebben gestuurd. Toen we ’s middags terug kwamen en je kwam de hal in dacht je nog wat stinkt het hier. En dat terwijl sommige al weer plannen aan het maken waren voor de overtreffende trap. Dus fietsen, het blijft afzien, niet alleen op de fiets.

Nu er dames bij zijn neem ik aan dat iedereen zich een beetje daarna gedraagt. Verder is er natuurlijk toch wel lering te trekken uit de darmen van mijn vaste fietsmaten. Als je op de camping staat en je mag zelf een plaatsje uitzoeken, nooit bij het toilet gaan staan: Om half zeven komt de eerste met een rol onder zijn arm en ik verzeker u er zullen er nog velen volgen.

Verder zijn veel bier en apart en gekruid eten niet bevorderlijk voor de onderlinge atmosfeer. Op de camping in de tent zal het nog wel doorwaaien door het doek, maar degene in een huisje zijn gewaarschuwd. Ook even quasi nonchalant een praatje bij de buren en het toilet op schieten is voor de sfeer met de mede huurders van het huisje misschien wel goed, maar dat hoor je natuurlijk nog tot in lengte van dagen.

Hoewel het niet het meest voor de handliggende onderwerp is, vond ik toch dat dit even besproken moest worden. De komende week moet het even zonder mijn aanbevelenswaardigheden want dan ben ik een weekje naar de sneeuw. Ongetwijfeld zal Hans dan uitgerust en uitgeslapen als hij is jullie wat literaire motivatie geven. Om vast een voorzetje te geven, afvallen heeft zo ook zijn invloeden op de stoelgang. Succes met de trainingen en tot over twee weken.

1 opmerking:

  1. Hallo beste bloggers,
    Ik wil graag even zeggen dat ik erg geniet van jullie stukjes!Heerlijke humor en handige info.
    Jullie blog is heel motiverend,het zorgt er bij mij in elk geval voor dat ik er steeds meer zin in krijg. Tenminste, in het evenement, en ik ben heel blij dat Henk en ik toch niet in een huisje kunnen...maar gaan kamperen in de frisse lucht!
    Groetjes, José

    BeantwoordenVerwijderen