dinsdag 20 januari 2009

Na mijn ervaringen bij de sportschool ben ik maar weer de vrieskou gaan trotseren. Nu deze stukjes gelezen worden door het grote publiek kan ik eens mijn ongenoegen uiten over het fenomeen paarden, en dat met name paardenvijgen. Word je door de hele buurt vernietigend aangekeken als je hond netjes in de goot schijt. En dat terwijl er voor dat beest nog € 75,= hondenbelasting betaald moet worden. Zo anders is het met paarden. Als paarden bezitter kun je ongelimiteerd de rijweg, het fietspad en het trottoir bevuilen.

In de zomer bij regen is dit al geen pretje. Immers onze racefiets heeft geen spatbord, dus dat spat als het nat is. Dat betekend dat als we langs de manege gereden hebben, ik het hele voederrantsoen door kan nemen door alleen maar mijn fietsmaat aan te kijken.

Smerig maar goed. In de winter wordt het verhaal nog anders. Regelmatig is in het nieuws dat bij wielerronde’s het steeds gevaarlijker wordt vanwege allerlei snelheidsbelemmerende maatregelen. In de winter kan daar naast de drempel en de rotonde een maatregel aan toegevoegd worden. De paardenhoop, weliswaar niet vallend onder de wegenverkeerswet, maar zeker zo effectief.

Wanneer zo’n compacte hoop bevroren is en je fiets in een groep moet goed afgesproken dat er voor gewaarschuwd wordt. Wanneer je zo’n hoop raakt met je voorwiel komt dat overeen met tegen een straatklinker rijden. Je zult niet de eerste zijn die daarover op zijn gezicht gaat. En dan nog de glibber partijen als de hopen bij dooi en regen uit elkaar zijn gereden en je moet toevallig remmen.

Dus u bent gewaarschuwd. Ik weet wel dat een paard een edele dier is maar ze in de loop der jaren al veel onedele zaken toegewenst.

Ad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten