vrijdag 30 januari 2009

Als iemand die al wat langer fietst zie ik het als mijn taak om mijn beginnende collega’s te waarschuwen en wat wijsheden mee te geven. Ieder seizoen is er een dag die bepalend is voor de rest van het seizoen. Een dag die zijn stempel weken, misschien wel maanden vooruit drukt. Een verkeerde beslissing die dag kan het hele seizoen niet meer goed gemaakt worden.

Met de huidige vrieskou lijkt het nog ver weg, maar deze dag komt beslist. Een tijdige waarschuwing gezien de consequenties dan ook niet vroeg genoeg gegeven worden. De dag als zodanig is vrij gemakkelijk te herkennen, maar de gevolgen ontdek je pas later en dan is het niet meer terug te draaien. De dag waar ik het over heb, is de eerste dag in het voorjaar dat de zon schijnt, het een graad of 18 is en er een zacht zomerbriesje staat.

Al weken hangt je shirtje met korte mouwen en de korte broek gewassen en gestreken in de kast en dan slaat de zoete verleiding toe. Onwillekeurig zult u toegeven aan het aanlokkelijke idee van de warme krachtige voorjaarszon op uw armen en benen en lekker een uur of twee, drie gaan fietsen. Heerlijk op een terrasje in de veronderstelling dat het een perfecte dag is.

Thuis gekomen als u onder de douche stapt openbaart zich al lichtjes het probleem dat u heeft opgelopen. Aan de rand van uw broekspijp en van uw korte mouwen zit een rood verbrand bandje van een centimeter of vijf. Na enkel uren openbaart het zich in zijn geheel waar u de rest van het seizoen mee behept bent. Of u nu op het strand bent, in de sauna of op vakantie, niemand zal u nog vragen wat uw hobby is.

Mijn strand outfit wordt niet in de belangrijkste mate bepaald door mijn zwembroek, maar door mijn melkflessen witte fietstenue dat schriel afsteekt bij mijn bruine armen en benen. Helemaal erg is het randje langs je broek zodanig verbrand is dat het gaat vervellen. Ook in de vakantie zorgt de betreffende dag voor een wat mindere aantekening op mijn voorkomen. Bij het dragen van een korte broek staat het ook wat vreemd, dat witte stuk van net boven de knie tot aan de broekspijp. Ik heb aangenomen dat dit niet als tip zou worden vermeld op onze website, maar het leek me toch zaak om de beginnende collega’s er voor te waarschuwen.

Ad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten